FAKTY & MITY na temat jodu!

  • Aby zapobiec niedoborom jodu w ciązy wystarczy spożywać sól jodowaną? MIT!
    Podczas ciąży sytuacja niezbędne jest zwiększenie ilości dostarczanego jodu do organizmu,
    organizm ma w tym okresie wieksze zapotrzebowanie na jod, który ogranizca ryzyko poronienia.
  • Wczasy spędzone nad Bałtykiem zapewnią zapasy jodu na kilka miesięcy. MIT!
    Wybrzeże Bałtyku to rzeczywiście rejon, w którym jest sporo jodu w powierzu, jednak uwalnia się on tylko z wody morskiej przy odpowiedniej pogodznie – największe steżęnie jodu jest podczas dni wietrznych i sztormowych (a więc jesienią, zimą i wiosną!), mimo to lepiej spędzać urlop nad morzem niż w górach, gdyż rejony górskie są bardzo ubogie w jod.
  • Każda kobieta ciężarna powinna suplementować jod. PRAWDA!
    Nawet jeśli używasz soli i chętnie jadasz ryby – to i tak nie zaspokoi zwiekszonego zapotrzebowania na jod podczas ciąży. Specjaliści zalecają aby każda kobieta stosowała suplementację jodem od początku ciąży, aż do zakończenia okresu karmienia.
  • Niedobór jodu zwiększa ryzyko poronienia i porodu przedwczesnego. PRAWDA!
    Jod w czasie ciąży wpływa nie tylko na rozwój mózgu i poziom inteligencji dziecka, ale w ogóle ma korzystny wpływ na prawidłowy przebieg ciąży. Gdy kobieta ma wystarczająco dużo jodu, mniejsze jest ryzyko poronienia, przedwczesnego porodu, a także wystąpienie wad wrodzonych u dziecka oraz martwego urodzenia.
  • Jod jest niezbędny do dobrego rozwoju mózgu dziecka i wpływa na jego iloraz inteligencji. PRAWDA!
    Nawet niewielki niedobór jodu wiążę sięz obniżeniem ilorazu inteligencji u dziecka. Jedno z badań wykazało, żę dzieci matek z boszaru o umiarkowanym niedoborze jodu mają iloraz inteligencji niższy średnio o 18 punktów od ilorazu matek, które nie miały niedoborów.
  • Każdy suplement z jodem jest tak samo dobry. MIT!
    Jod zawarty w suplementach może mieć pochodzenie organizczne lub nieorganizczne, i jest to znacżaca różnica. Zawsze należy wybierać jod nieorganiczny, ponieważ jest lepiej przyswajalny przez ludzki organizm i nie obciąża wątroby. Stosowanie organicznych związków jodu może mieć niekorzystne skutki dla zdrowia. Trzeba patrzeć na skład suplementów i wybierać takie, których źródłem jodu są jodki (sodu, potasu) oraz jodany.
  • Suplementacja jodem zmniejsza ryzyko ADHD u dziecka. PRAWDA!
    Badania wykazały zależność pomędzy niedoborem jodu u matek w okresie ciąży, a częstym występowaniem zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi w wieku szkolnym. W jednym z badań nad ADHD stwierdzono aż u 68,7 proc. dzieci kobiet zamieszkujących obszar o umiarkowanym niedoborze jodu!